Πέμπτη, 20 Μαΐου 2021

Η ανεξέλεγκτη εναπόθεση αποβλήτων οργιάζει και η αυτοδιοίκηση κοιμάται!


Η ανεξέλεγκτη εναπόθεση αποβλήτων οργιάζει και η αυτοδιοίκηση κοιμάται!
Η ανεξέλεγκτη εναπόθεση αποβλήτων οργιάζει και η αυτοδιοίκηση κοιμάται!

Επανειλημμένα έχουν έρθει στην επικαιρότητα περιστατικά απόρριψης σκουπιδιών και Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) σε διάφορους χώρους, ιδίως κοινόχρηστους, αλλά και ιδιωτικούς. Πέρα από την ακύρωση της ανακύκλωσης και της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων σύμφωνα με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), το αποτέλεσμα αυτών των περιστατικών αναμφισβήτητα είναι η ρύπανση και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος, αλλά και ο κίνδυνος πυρκαγιάς.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία*, η αρμοδιότητα για την προστασία και τον καθαρισμό αυτών των χώρων ανήκει στους Δήμους. Ειδικότερα για τα απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), οι Δήμοι υποχρεούνται να τα συγκεντρώσουν και να τα πάνε σε νόμιμο αδειοδοτημένο χώρο επεξεργασίας - ανακύκλωσης σύμφωνα με το Νόμο 3463/2006 «περί Αρμοδιοτήτων Δήμων και Κοινοτήτων». Επίσης με τον Ν 3852/2010 οι Δήμοι υποχρεούνται για την αποκατάσταση των χώρων όπου έχει γίνει ανεξέλεγκτη ρίψη αποβλήτων.

Παράλληλα πρέπει να ενημερώσουν με κάθε τρόπο τους δημότες και να πάρουν προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα για να σταματήσει αυτή η γάγγραινα. Στο ίδιο πνεύμα κινείται και ο «Κλεισθένης» όπου ορίζεται ρητά η αρμοδιότητα των δήμων για την εξάλειψη της ανεξέλεγκτης διάθεσης και την αποκατάσταση των υφισταμένων ΧΑΔΑ, καθώς και η υποχρέωση των ΦΟΔΣΑ για την παροχή κάθε σχετικής συνδρομής.

Σημαντικό ζήτημα αναδεικνύεται η διαχείριση των ΑΕΚΚ από τα δημόσια έργα. Στον προϋπολογισμό κάθε έργου η υπηρεσία, σύμφωνα με τον «Κανονισμό Περιγραφικών Τιμολογίων Εργασιών για δημόσιες συμβάσεις έργων» και την Εγκύκλιο 11/19-06-2017 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι υποχρεωμένη να συμπεριλάβει και το κόστος μεταφοράς και επεξεργασίας των ΑΕΚΚ. Στις υποχρεώσεις του αναδόχου του έργου, πριν την υπογραφή της σύμβασης εκτέλεσης, είναι η προσκόμιση σύμβασης με ένα συγκεκριμένο Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης και του Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων του έργου.

Μετά την ολοκλήρωση του έργου και πριν την παραλαβή του ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει στην υπηρεσία βεβαίωση παραλαβής των ΑΕΚΚ από το ΣΣΕΔ. Ακόμη κι αν δεν καλύπτεται ο Νομός από ΣΣΕΔ, τα ΑΕΚΚ πρέπει να οδηγούνται σε αδειοδοτημένο χώρο και να μην γίνεται ανεξέλεγκτη απόθεση. . Αν κρίνουμε βέβαια εκ του αποτελέσματος, ερώτημα παραμένει κατά πόσο εφαρμόζονται τα παραπάνω από τους Δήμους και την Περιφέρεια

Από τις 8/3/2021 έχουμε ζητήσει από τη Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Στερεάς, από την αντίστοιχη Δ/νση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τον Εθνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης να μας γνωρίσουν πόσες Μονάδες Ανάκτησης ΑΕΚΚ έχουν υποβάλει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για αδειοδότηση, πόσες έχουν αδειοδοτηθεί και πόσες έχουν καταθέσει υπεύθυνη δήλωση έναρξης λειτουργίας στην Περιφέρεια Στερεάς ανά Περιφερειακή Ενότητα. Ακόμα δεν έχουμε πάρει καμιά απάντηση.

Η διαχείριση των αποβλήτων και η προστασία του περιβάλλοντος, πέρα από δείγμα πολιτισμού, αποτελεί παράγοντα που διαμορφώνει την ποιότητα ζωής και υγείας για όλους μας. Ένα αγαθό που πρέπει να διαφυλαχθεί με κάθε τρόπο∙ και είμαστε όλοι υπεύθυνοι γι’ αυτό!

Λαμία, 19.5.2021

* https://www.synigoros.gr/resources/docs/ee_diaxeirisi_apovliton.pdf



  ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ STILIDA NEWS ΣΤΟ GOOGLE NEWS


ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ ΣΤΟ YOU TUBE

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *